Kamphund !

För några dagar sedan skrev jag att jag skulle mysa ner mig i soffan och läsa senaste numret av Härliga Hund vilket jag också gjorde.

Allt som oftast tycker jag att det är en bra tidning med många bra artiklar, roliga intervjuer bra trick och knep. Men ibland börjar jag fundera lite över tidningens synsätt på det här med raser och så vidare. Ett exempel är att de aldrig skriver ut raser på en hund som är en blandis. De skriver kort och gott bara "blandis" eller "blandras". Och vad värre är - ofta när de skriver om Rottweiler, Amstaff, Pittbull eller liknande raser(eller blandisar där dessa förekommer) använder de ordvalet "Kamphund".

Detta är inte en företeelse unik för Härliga Hund. Nej, ofta benäms dessa raser i media som just kamphundar. Vilket gör mig både upprörd, förvirrad och lite arg.

Kamphundar finns det absolut i den här världen, tyvärr. Så även i Sverige. Alltså hundar, oavsett ras, som används till organiserade hundslagsmål. I Svergie är dessa fighter olagliga, men förekommer ändå.

Hundar som används till kamp är ofta av raser så som dem jag nämnt ovan, men även andra raser används. Då kanske framförallt för att tränas på. Till exempel används Softisar ganska frekvent som "träningsredskap" i dessa sammanhang, därför att det är en ras som sällan eller aldrig ger sig. Det blir ett slagsmål på liv eller död helt enkelt.

Att använda en hund, eller vilket annat djur som helst(tjurar, björnar, tuppar, kampfiskar m.fl.) anser jag vara helt orimligt och förkastligt ! Och att människor kan finna nöje, och pengar, i dessa industrier är helt sjukt.

Vilken hund som helst, av vilken ras som helst, kan bli en farlig hund. Vilken hund som helst kan bli en "kamphund". Konsekvenserna av att en pittbull tränas på detta vis blir bara värre än om en strävhårig tax skulle bli det. Konsekvensen för hunden blir lika stor, med stress, disharmoni och diverse fysiska skador. Men för människan är ett bett från en liten hund inte lika illa som ett från en stor hund. Är det kanske därför det så sällan talas om små hundars dåliga beteenden ?

Det här inlägget hade kunnat bli hur långt som helst. Och jag hade kunnat ta upp än fler aspekter på det här. Men jag ska nog börja avrunda nu. Min slutpoäng är helt enkelt den att jag tycker det är direkt upprörande av medier(och framförallt då en tidning som vänder sig till hundmänniskor) att använda sig av termen "Kamphund" när de egentligen menar en specifik typ av raser. Det är inte konstigt att fördomarna frodas när det ser ut så här.

Vad tycker ni själva ?


Skulle troligen benämnas "kamphundsblandning"
i tidningar eller tv.


Kommentarer
Postat av: mamma

Jag har aldrig hört att rottweiler skulle var en kamphund, men det är ingen ände på allt svamlande här i världen. Trst att en hundtidning gör så här. Konstigt också för man kan nästan räkna med en insatt läsekrets som vet hur det förhåller sig på riktigt. När jag hör det där om softsar vill jag både gråta och döda på samma gång. Jag kanske egentligen är en kampmamma?

2011-11-06 @ 21:53:10
URL: http://barockbloggen.blogg.se/
Postat av: Hundstund.

Åh, men det har jag hört. Både i tv,tidningar och från främmande människor på gatan. Ja, lite underligt är det allt. För de borde veta bättre. Mycket bättre. Jag funderar på att skicka delar av detta inlägg till den berörda tidningen och be om svar.



Och det med Softisarna är helt makalöst fruktansvärt ! Vissa människor har inget samvete, hjärta eller hjärna alls.



En kampmamma har du alltid varit. Den goda sortens kampmamma that is (:

2011-11-07 @ 14:23:37
Postat av: Anonym

Vad glad jag blir, då vill jag fortsätta var en kampmamma. Vill du kanske publicera mina texter om vad man kan lära av en valp här? Jag mejlar i så fall i morgon.

2011-11-09 @ 22:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0