Kurragömma och annan hjärngympa


Mommo har gömt sig i en svacka efter spåret och Kapten har just hittat mig. När vi är ute i skogen gömmer jag mig då och då, dels får Kapten hjärngympa, dels förstärks min ledarposition genom att han måste hålla reda på mig och inte tvärtom. Hela vår relation blir bättre av kurragömma och visst värmer det mormorshjärtat när han blir så här glad av att hitta mig. Man kan också gömma sig för att lära unghunden inkallning. Mycket effektivt på nyfikna valpar som behöver påminnas om att hålla reda på var matte/husse befinner sig.


Samma morgon hittade vi byns "pistmaskin" som Kapten tyckte var lite skrämmande men sedan mommo lurat honom att balansera fram och tillbaka på den var den bara kul. Balansövningar kan det inte bli för mycket av för en hund. Att bara springa skapar stress medan hjärngympa skapar koncentration och lugn. Det märks på hur trött han blir av detta jämfört med eftermiddagens joggingtur som är mer av motion för kroppen än för hjärnan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0